3 manieren waarmee een vr filmpje uw bedrijfsimago kan verbeteren

Branding is belangrijk voor ieder bedrijf. Je kunt het bedrijfsimago verbeteren door uitstekende service te leveren in de webshop, door met de klanten in dialoog te treden via social media, of gewoon door heel veel te adverteren. Vaak wordt er een combinatie van traditionele en meer innovatieve methodes ingezet om een bedrijf of merk op de meest voordelige manier te presenteren aan klanten of zakelijke contacten. Een virtual tour maken mag in een goede branding strategie niet meer ontbreken. Denk je dat een VR filmpje maken niet past bij jouw bedrijf of sector? Dan heb je het waarschijnlijk mis. Net zoals een standaard bedrijfsfilm of commercial voor iedere organisatie een meerwaarde kan vertegenwoordigen, is dat met een virtuele tour maken niet anders. Laten we drie concrete voorbeelden noemen, en bekijken wat de meerwaarde is van 360 video tours voor bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren.

Virtual reality, VR video en 360 graden films…wat zijn de verschillen?

Voordat we drie voorbeelden van een virtual tour maken onder de loep nemen moeten we eerst even de definitie van deze producties bepalen. Het voordeel van virtual reality is de veelzijdigheid, en dat is tevens ook het nadeel. Virtual reality is een virtuele werkelijkheid waarin alles mogelijk is. De meest optimale manier om VR te bekijken is door een VR bril op je hoofd te zetten. Voor veel VR ervaringen is dat zelfs een vereiste. Bij VR video is dat niet strikt noodzakelijk, je kunt op een PC met de muis het beeld draaien, met een mobiele telefoon of tablet kun je zelfs fysiek ronddraaien. Dan lijkt het beeldscherm een soort venster waar je doorheen kijkt. Daarmee is de potentiële doelgroep direct een stuk groter. VR video kan realtime door de computer worden berekend, het kan ook een film zijn die met camera’s is opgenomen, hiervoor wordt een speciale panorama camera gebruikt. We noemen dit ook wel 360 graden films omdat de kijker volledig in 360 graden rond kan kijken.

1. Virtuele tour maken van vakantiebestemmingen

Hotels delen steeds vaker 360 graden foto’s via boekingssites, ga een stap verder als touroperator en laat van iedere bestemming een aantrekkelijke virtuele tour maken. Zo kun je de highlights laten zien van een zonnige vakantiebestemming, of de aankomende toerist een stukje virtueel laten klimmen tegen de besneeuwde bergen om vervolgens op virtuele ski’s naar beneden te denderen. Met 360 video tours beleven de klanten een vakantiebestemming als nooit tevoren, zo is de keuze snel gemaakt. Als touroperator is dat goed voor het imago. Je laat namelijk precies zien wat er te beleven valt, het zijn geen misleidende foto’s die vanuit het beste standpunt zijn genomen.

2. Virtual tour huizen voor makelaars

Hoe verkoop je een huis dat nog niet gebouwd is? Een bouwtekening en wat mockups spreken gewoon minder aan dan een 3D presentatie. Blaas die maquette van karton op tot ware grootte en laat een virtual tour voor huizen maken. De potentiële kopers kunnen met een VR bril door de woning wandelen, de kleur van de keuken kiezen of alvast wat meubilair bekijken. Ook woningen die wel gebouwd zijn maar zich aan de andere kant van de aardbol bevinden kun je laten zien voor de koper een ticket boekt. Laat gewoon een VR filmpje maken en biedt deze online aan voor een virtueel kijkje in de toekomstige woning. Dit is het soort openheid dat het bedrijfsimago van een makelaar kan verbeteren.

3. 360 video tours in bedrijven

Vrijwel ieder bedrijf laat periodiek een bedrijfsfilm maken of een korte commercial om het imago van de organisatie wat op te poetsen. Maar worden deze bedrijfsfilms ook daadwerkelijk bekeken? De YouTube views geven aan dat bedrijfsfilms vooral interessant zijn voor het ego van de directie, en als promotiemiddel niet echt zoden aan de dijk zetten. Maak het verschil met 360 video tours van de bedrijfslocaties. Laat zien waarom jouw bedrijf beter is dan de rest, neem de klanten mee naar de werkvloer en laat ze rondkijken op de verschillende afdelingen. Door een virtuele tour te maken gooi je alles op tafel en verbeter je het bedrijfsimago door meer openheid te bieden. Denk ook aan het inhuren van een onderhoudende presentator, misschien zelfs een bekend gezicht die een 360 video tour geeft door jouw bedrijf. Daar kun je echt mee voor de dag komen.

Een virtual tour maken kan op verschillende manieren

Een 360 graden video kun je publiceren via de bekende kanalen, via YouTube en Facebook kun je VR op een standaard scherm kijken of met een VR bril. Het is ook mogelijk om een interactieve virtual reality app te laten ontwikkelen met alternatieve routes of gepersonaliseerde elementen. Dat kan zeker bij een verkooppresentatie het verschil maken. Informeer bij de 360 video producent naar alle mogelijkheden.