Augmented reality marketing de basis van een goede campagne

Een effectieve marketing campagne opzetten is enerzijds een stuk eenvoudiger geworden, omdat er veel meer soorten media zijn in vergelijking met vroeger. Naast radio, televisie en drukwerk is gaming nu heel populair, social media en mobiele apparaten fungeren als wandelende uithangborden voor slimme adverteerders. Hoe past augmented reality marketing in deze puzzel, en hoe werkt AR eigenlijk? Het is erg lastig voor een bedrijf om nieuwe technologieën bij te benen, toch is het de moeite waard om de mogelijkheden van AR te bekijken. Bijvoorbeeld door een augmented reality lezing te organiseren binnen het bedrijf, met een professionele spreker die de commerciële mogelijkheden en kansen voor de organisatie kan uitleggen. Daarnaast kun je ook augmented reality voor training inzetten, er wordt over de hele wereld al gebruik gemaakt van AR hardware en software om personeel op een effectieve wijze te trainen. Ontdek hoe AR marketing de basis kan leggen van een goede campagne, én hoe je deze technologie kunt introduceren binnen het bedrijf.

Hoe werkt AR?

AR staat voor augmented reality, ofwel de werkelijkheid om je heen met een nieuwe, digitale laag. Voor een magazijnmedewerker kan dit een AR bril zijn die de route in het magazijn visualiseert, voor een werkplaats kan een AR headset alle onderdelen onder de motorkap van een auto identificeren om een handsfree stap-voor-stap proces mogelijk te maken. Terwijl consumenten met hun mobiel lippenstift kunnen testen alvorens deze direct online te bestellen. De nieuwe laag over de werkelijkheid is onbeperkt schaalbaar en aan te passen op de doelgroep. Naast augmented reality marketing voor consumenten kan dit ook augmented reality voor training zijn bij het verkooppersoneel.

Wat is augmented reality marketing?

Het (voormalig) Nederlandse bedrijf Layar was een pionier op het gebied van augmented reality marketing. In populaire magazines zoals de Veronica Gids werden Layar afbeeldingen geplaatst, door deze te “scannen” met een smartphone werd de lezer naar een internetpagina geleid. Albert Heijn is ook een koploper op het gebied van AR marketing, denk aan de dino’s of programmeerbare robots die tot leven komen met kartonnen kaartjes. Een groot voordeel van augmented reality marketing is het feit dat iedereen de benodigde hardware al bij zich heeft; een smartphone. De rest is software en uiteraard een goed idee.

Augmented reality voor training intern

Ook voor binnen de organisatie heeft AR technologie nu al een meerwaarde. Denk aan augmented reality voor training, aan de hand van AR beelden kun je aan personeel op visuele wijze complexe informatie overdragen. Dit kan eveneens met een smartphone of tablet, toch wordt het pas echt interessant wanneer je gebruik maakt van AR brillen. Dit kan zo eenvoudig zijn als een smartphone in een kartonnen houder (uiteraard met logo opdruk), of met een Hololens of Daqri AR headset voor professionele doeleinden. Het is overigens niet altijd nodig om deze hardware aan te schaffen, bij training kan AR hardware huren ook een optie zijn.

Een augmented reality lezing organiseren

Wanneer je dit als ondernemer leest zul je de potentie waarschijnlijk wel zien, het blijft wel lastig om er vat op te krijgen. In woorden is het moeilijk om de mogelijkheden van AR uit te leggen. Met een augmented reality lezing voor werknemers, directie en andere stakeholders kun je snel en effectief de mogelijkheden ontdekken. In een brainstormsessie kan het personeel ideeën aandragen om AR intern te gebruiken, daarnaast mogen de mogelijkheden voor augmented reality marketing ook zeker niet ontbreken. Met een AR lezing op maat is het mogelijk om direct op de wensen en mogelijkheden van de organisatie in te spelen. Een internationale keten logistieke bedrijven zal een andere vraagstelling formuleren dan een regionaal landbouwbedrijf.

Augmented reality spreker boeken

Gelukkig hoef je het virtuele wiel niet opnieuw uit te vinden, je kunt namelijk een augmented reality spreker boeken die op basis van de vraagstelling een doelgerichte lezing kan organiseren. Dit zal een interactieve ervaring zijn waarbij er ook “gespeeld” mag worden met diverse types AR brillen. Het is aan de organisatie om te bepalen wie er zal deelnemen aan de augmented reality lezing, om alleen de interne marketing professionals uit te nodigen zou namelijk een gemiste kans zijn. Wanneer je een brede groep collega’s in teamverband de mogelijkheden van AR laat zien komen er vanzelf relevante onderwerpen boven drijven. Een ervaren augmented reality spreker zal hier direct op inhaken en ieder wild idee in context kunnen plaatsen.

Augmented reality marketing is niet zomaar een “extra laag” bij een marketing campagne, het kan aan de basis liggen van een effectieve marketing strategie waarbij de potentie voor intern gebruik van AR niet over het hoofd gezien mag worden.