Het belang van een goede administratie

Veel ondernemers houden zich liever met andere zaken bezig dan met de administratie. Het overtreffen van de verwachtingen van de klant is voor hen een stuk belangrijker. Maar toch heeft het veel nut om wat extra tijd te besteden aan het bijhouden van een goede administratie. Als je het bijhouden van een administratie maar ingewikkeld vindt, kun je hier altijd financieel advies voor inschakelen. Maar waarom is een goede financiƫle administratie nou eigenlijk zo belangrijk? Dat vertellen we je in deze blog!

Wettelijke verplichting

Ten eerste is het simpelweg verplicht om je administratie bij te houden en te bewaren. Onder je administratie vallen alle gegevens over je onderneming die je vastlegt. Dit kan zowel op papier als met de computer gebeuren. Je kunt bij deze gegevens denken aan kassabonnetjes, facturen en bankafschriften. Ook een jaarlijkse balans en resultatenrekening moet je bewaren. De salarisadministratie van je medewerkers moet ook worden bijgehouden. Maak je gebruik van een uitzendbureau? Dan moeten de facturen ook bewaard blijven. Voor al deze gegevens geldt dat je wettelijk verplicht bent om ze 7 jaar te bewaren. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn voor de btw- of inkomstenbelasting.

Bedrijfsvoering

Bovendien levert een goede administratie je heel veel waardevolle informatie op. Daarom is het goed om de administratie niet te zien als een noodzakelijk kwaad, maar juist als een manier om je bedrijfsvoering te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld in een oogopslag zien welke verkopen een goede marge hebben, welke klanten altijd netjes op tijd betalen en welke klanten terugkeren. En hier kan slim gebruik van worden gemaakt! Bovendien heb je zicht op welke facturen je nog dient te betalen en te ontvangen. Gaat het minder goed dan verwacht met je bedrijf? Ook dan is het fijn om hier snel achter te komen. Is er bijvoorbeeld sprake van achterblijvende verkopen? Door middel van een goede administratie ben je hier snel van op de hoogte en kun je bijsturen wanneer het nodig is.

Aangiften

Als ondernemer moet je natuurlijk belastingaangiften doen, zoals de btw aangifte en de aangifte inkomstenbelasting. Als je een goede administratie hebt bijgehouden, kunnen deze aangiften soepel en snel verlopen. Ook moet de Belastingdienst binnen een redelijke termijn kunnen controleren of de aangiften kloppen. Als je geen goede administratie hebt bijgehouden en dus geen bewijs kunt aandragen voor je aangifte, zal de Belastingdienst zelf een inschatting maken. En dat zou zomaar eens negatief kunnen uitpakken! Om dit te voorkomen is het dus verstandig om altijd een goede administratie bij te houden en deze ook lang genoeg te bewaren.