Hoe maak je een webtekst boeiend?

Wanneer je een informatieve webtekst schrijft kan het lastig zijn om deze op smaak te brengen. De meeste webpagina’s worden voor slechts 20% gelezen voordat de lezer afhaakt. Dat blijkt uit een onderzoek van analyticus Jacob Nielsen. Dit percentage laat zien dat internetgebruikers kritisch zijn op webteksten en het moeilijk is voor tekstschrijvers om hun aandacht vast te houden. Wil je er voor zorgen dat jouw tekst wel de verdiende aandacht krijgt? Zorg er dan met deze tips voor dat jouw tekst de lezer aanspreekt en vasthoudt. Je kunt natuurlijk ook teksten laten schrijven voor je website.

Korte zinnen

Je hebt vast weleens een tekst gelezen waarbij je telkens opnieuw aan een zin moest beginnen. Een lange zin die vijf regels in beslag neemt is verwarrend. Wanneer dat in een tekst vaak voorkomt gaat het irriteren en wordt de tekst moeilijk leesbaar, hoe duidelijk de verdere vormgeving ook is. Een goede eerste tip is dus je zinnen beperken tot de belangrijkste informatie en overbodige woorden schrappen. Ook helpt het om de informatie op te delen in meerdere zinnen en om de juiste verbindingswoorden te gebruiken. Zo wordt je tekst goed begrijpelijk en irriteert het de lezer zich niet.

Gebruik anekdotes

Een connectie met de lezer kan wonderen verrichten. Als je iets leest is enige herkenning van de informatie fijn. Om de lezer aan te spreken en te verbinden met jouw onderwerp kan je beginnen met een anekdote. Dan geef je het verhaal een concrete vorm en spreek je het voorstellingsvermogen van de lezer aan. Daarnaast verduidelijkt het vaak ook het onderwerp en de boodschap van de tekst. Een herkenning wekt direct de interesse van lezers op. Ze kunnen het nut van jouw informatie binnen hun eigen leven inzien.

Beeldmateriaal

Als je met toegeknepen ogen naar een tekst kijkt, kan er van alles staan. De eerste oogopslag zegt vaak weinig. Een goede titel is belangrijk maar ook een afbeelding helpt bij het maken van de eerste indruk. Bijpassend beeldmateriaal helpt om het onderwerp van je tekst snel over te brengen. Ook kan een afbeelding extra informatie toevoegen aan jouw verhaal. Zo kan je met een grafiek gemakkelijk data weergeven, terwijl een foto expressie aan de tekst toevoegt. Het soort beeld wat je kiest is dus afhankelijk van de toon van jouw tekst en het gevoel dat je aan de lezer wil meegeven. Zo spreek je de lezer niet alleen met woorden maar ook visueel aan.