Tips om je klant te bereiken

Heb je een eigen onderneming? Maar wil je klantenbestand niet echt groeien? Dat is natuurlijk heel vervelend. Want een te klein klantenbestand zorgt voor weinig inkomsten. Maar hoe kun je de klant nou bereiken? In deze blog geven we je een aantal tips! En als je er niet aan uit komt, kun je natuurlijk altijd een professional inschakelen zoals Beyenmeyer.

Ken de klant

Ten eerste is het belangrijk om de klant te kennen. Onderzoek wie de klant is, of dit de juiste klant is en op welke kanalen deze klant aanwezig is. Als je deze kanalen hebt gevonden, is het verstandig om een strategie op te stellen. Wil je dat de klant je blog gaat lezen? Of dat ze iets bij je bestellen? Misschien moeten ze wel een paper downloaden? Of moeten ze reageren op je bericht? Je zult goed moeten nadenken over je boodschap en de juiste trigger aanhalen. Alleen zo zul je je doel bereiken!

Vergroot je vindbaarheid

Natuurlijk moet je zelf op zoek gaan naar nieuwe klanten, maar zij kunnen ook op zoek gaan naar jou! Daarom is het belangrijk dat je je vindbaarheid vergroot. Zorg er dus voor dat de vindbaarheid van je website in de zoekmachines wordt geoptimaliseerd. Ook kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld een mailing de deur uit te doen.

Social media

Verder zijn sociale media tegenwoordig ontzettend belangrijk om de doelgroep te bereiken. Welke kanalen je het beste kunt gebruiken hangt af van je doelgroep. Voor een zakelijke doelgroep kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van LinkedIn. Sluit je aan bij verschillende groepen en participeer hier actief. Veel ondernemers worden lid van hun eigen beroepsgroep, maar het is juist veel interessanter om lid te worden van groepen waarin je klanten ook zitten. Zorg er wel voor dat je geen reclame voor je eigen bedrijf maakt, maar ervoor zorgt dat klanten vanzelf naar je toekomen.

Geef iets weg

Een andere simpele tip om vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen, is door iets weg te geven. Zet bijvoorbeeld een interessant e-boek op je website die de klant kan downloaden, geef een korting, een probeerversie of deel simpelweg een paar handige tips.

E-mail

E-mail kan nog steeds heel nuttig zijn voor het opbouwen van een relatie met een potentiƫle klant. Door je lezers te informeren over echt interessante onderwerpen bind je de bezoeker aan je bedrijf. Zorg er dus voor dat je een goed mailbestand opbouwt en interessante content verstuurt. Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen je nieuwsbrief lezen. Doordat de mailbox van mensen tegenwoordig overstroomt van de e-mails, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de titel van de mail. Probeer niet te schreeuwerig te zijn en richt je op de toegevoegde waarde voor de klant. Ook kun je eens testen wat voor soort onderwerpregels goed werken voor jouw bedrijf!