Zoekmachine marketing voor Rotterdamse restaurants

Als restauranthouder kan je tegenwoordig niet meer zonder een goede online aanwezigheid. Een groot deel van potentiële gasten zullen aan de hand van de webpagina beslissen of ze in een restaurant gaan eten of niet. En reviews op sites als iens.nl of zelfs tripadvisor zijn vaak van grote invloed op de keuze voor een restaurant.

Kortom, het is essentieel voor een restaurant dat deze goed vindbaar is op het internet. Als restauranthouders is het dan ook belangrijk om te investeren in SEO. Dit kan tijd zijn, maar ook geld als er voor gekozen wordt om dit uit te besteden.

Afgezien van het feit dat SEO een (relatief) nieuwe uitdaging is voor restaurants moet dit vooral gezien worden als enorm handige tool. Er zijn, naast de traditionele mond tot mond reclame, nu immers zoveel meer mogelijkheden om gasten naar een restaurant te krijgen.

Maar eerst: hoe wordt een restaurant goed gevonden op Google (of andere zoekmachines)?

We geven enkele tips.

1: Begin met het vaststellen van een SEO Strategy

Een goed begin is het halve werk. Zorg dus dat duidelijk is wat wel en wat niet in scope is. Start met:

  • Het vaststellen waar precies je wilt focussen (in Amsterdam? Noord-Holland of heel Nederland)?
  • Het uitzoeken op welke keywords je gevonden wilt worden:
    • Ten eerste de algemene termen zoals: ‘restaurant Amsterdam’ of ‘lunchroom Den Bosch’.
    • Ten tweede: het soort restaurant: ‘tapasbar Den Haag’ of ‘romantisch restaurant’

Gebruik Google en bijvoorbeeld Iens om uit te zoeken hoe restaurants worden omgeschreven. Bekijk ook wat voor categorieën er worden gebruikt en hoe deze worden genoemd.

2: Schrijf je in op zoeksites

Nu kan er begonnen worden met het inschrijven in alle mogelijke relevante directories. Denk hierbij aan Google Business, maar ook op Sociale Media zoals Facebook en eventuele lokale restaurantsites. Zorg dat de data die je invoert overal hetzelfde is.

Google Mijn Bedrijf Profiel is essentieel voor lokale restaurants

3: Ben betrokken met je gasten op social media

Het (goed) gebruiken van sociale media helpt met het trekken van bezoekers naar je site. Zet een social media strategie op. Zorg dat je snel reageert op vragen of suggesties. Vind het juiste publiek, zorg dat je met ze aan de praat raakt en blijft en laat ze andere beïnvloeden voor jou!

4: Zorg voor reviews

(Positive) reviews zijn ijzersterk als het gaat om het trekken van nieuwe klanten, voor welk type bedrijf dan ook. Moedig tevreden gasten aan om een review achter te laten in je gastenboek of op sociale media.

5: Plaats unieke content op de site

Maak de website naast nuttig ook leuk om te bezoeken. Plaats eens een filmpje uit de keuken, of een blog van een van de chefs. Hoe meer bezoekers tijd op je website besteden, hoe beter de ranking van Google.

6: Denk mobiel!

De meeste mensen boeken tegenwoordig een etentje via hun mobiel. Bij de ontwikkeling van je website is het dus essentieel om de mobiele ervaring veel aandacht te geven. Zorg dat de site soepel en eenvoudig te bedienen is op een smartphone.

7: Gebruik alle bekende on page SEO regels

Naast de specifieke tips voor restaurants is het natuurlijk extreem belangrijk dat je website SEO geoptimaliseerd is. Er is online veel informatie te vinden wat goede on page SEO is, dus pas dit toe!

Een restaurant dat dagelijks vol zonder dat deze een goede website heeft is een zeldzaamheid tegenwoordig.. Deze zeven tips zullen restauranthouders helpen om potentiële gasten zowel online als offline een smakelijke beleving te geven!